17. Kieszeń Vincenta tuż tuż
Między Zabawą a performansem to hasło kolejnej Kieszeni Vincenta, warsztatów i spotkań artystycznych adresowanych do dzieci, młodzieży oraz dorosłych.
Na warsztaty zapraszamy w terminie 7 - 10 maja.
PROGRAM
7 maja (poniedziałek)
g. 16.00 Scena Wspólna, ul. Brandstaettera 1/Za Cytadelą
FORUM dla uczestników
– Między Zabawą a performensem dr Mirosława Moszkowicz, prezentacja
– Tendencje performatywne w sztuce multimedialnej Adrianna Gołębiewska, prezentacja
8 maja (wtorek)
g. 10.00 - 12.00 park Cytadela, okolice Amfiteatru
WARSZTATY dla dzieci i młodzieży
g. 16.30 - 19.30
Scena Wspólna, ul. Brandstaettera 1/Za Cytadelą
FORUM dla uczestników
– Sztuka nie na niby dr Marta Bosowska, prezentacja
– Od Mamixa do dzisiaj, Angelika Fojtuch, prezentacja
– uwagi i refleksje o warsztatach dla dzieci i młodzieży, dyskusja
9 maja (środa)
g. 10.00 - 12.00
park Cytadela, okolice Amfiteatru
WARSZTATY dla dzieci i młodzieży
g. 16.30 - 19.30
Scena Wspólna, ul. Brandstaettera 1/Za Cytadelą
FORUM dla uczestników
– Batman lektorem, ale nigdy rektorem! doc. Jiři Surůvka, performans
– Od Mamixa do dzisiaj, Angelika Fojtuch, prezentacja
10 maja (czwartek)
g. 10.00 - 12.00
park Cytadela, okolice Amfiteatru
WARSZTATY dla dzieci i młodzieży
g. 16.30- 19.30
Scena Wspólna, ul. Brandstaettera 1/Za Cytadelą
FORUM dla uczestników
– Performens w internecie, internet w performansie dr Natalia Pater-Ejgierd, prezentacja
– prezentacje zespołów warsztatów zrealizowanych podczas Kieszeni Vincenta 2018
– dyskusja
OPISY WYDARZEŃ
WARSZTATY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
8 - 10 maja, w g. 10.00 - 12.00
park Cytadela, okolice Amfiteatru
1. OD SYPANIA DO ZAMIATANIA
Główną rolę w tym spotkaniu odegra mąka. Porozmawiamy o tym, do czego służy, z czym się kojarzy, skąd się bierze, czym różni się od innych sypkich materiałów. Potem przejdziemy do działań w obrębie czarnych kwadratów, na których stworzymy różne mączne kompozycje: zarówno zaplanowane, jak i improwizowane.
wiek uczestników: 7-15 lat
prowadzący: Jagoda Kozon, Irena Polit, Paulina Szkatuła, Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
2.1 ROBACZKOWE ANIMACJE
Najpierw przeczeszemy okolicę w poszukiwaniu naturalnych materiałów, z których powstaną różne owadzie stworki. Kiedy już nabiorą kształtów, spróbujemy je „ożywić” i opowiedzieć ich historie za pomocą animacji poklatkowej.
wiek uczestników: 7-9 lat
prowadzący: Anastasia Rabko, Mariya Vakulenko, Anastasia Safronova, Państwowa Akademia Projektowania i Sztuki w Charkowie, Ukraina
2.2 POKLATKOWE ZABAWKI
Jako rekwizyt posłużą nam różne zabawki pomalowane na jednolity kolor – inny dla każdej z grup. Za pomocą plasteliny stworzymy z nich konstrukcje, które potem będziemy próbowali „animować” z pomocą kamery.
wiek uczestników: 10-12 lat
prowadzący: Anastasia Rabko, Mariya Vakulenko, Anastasia Safronova, Państwowa Akademia Projektowania i Sztuki Ukraina
2.3 POKLATKOWE POSTACIE
Z workowego płótna stworzymy postacie, a potem wciągniemy je do wspólnie wymyślonej performatywnej akcji.
wiek uczestników: 13-15 lat
prowadzący: Anastasia Rabko, Mariya Vakulenko, Anastasia Safronova, Państwowa Akademia Projektowania i Sztuki w Charkowie, Ukraina
3.1 KOSMOS
Dzieci wylosują kartki z kolorami czterech planet, a potem zaczną działania w wyznaczonych, nieco odrealnionych miejscach. Będą miały za zadanie rozpoznanie nowej przestrzeni, odnalezienie się w niej, wejście z nią w interakcję.
wiek uczestników: 7-9 lat
prowadzący: Aleksandra Przybylska, Alicja Dubańska, Marcelina Kurek, Anna Tworek, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
3.2 OCEAN
Dzieci zaprojektują i wykonają stroje, które pomogą im przekształcić się w fantastyczne podwodne postacie. Postarają się też znaleźć dla siebie jakiś indywidualny rodzaj „podwodnej” ekspresji ruchowej. Kiedy wcielą się już w swoje role, będą anektować kolejne przestrzenie wyznaczone przez falę z folii i zostawiać na niej malarskie ślady oraz wchodzić w interakcje.
wiek uczestników: 10-12 lat
prowadzący: Aleksandra Przybylska, Alicja Dubańska, Marcelina Kurek, Anna Tworek, Akademia Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie
3.3 ZIEMIA
Spotkanie będzie poświęcone ekologii. Każda z grup zajmie się innym zagadnieniem związanym z zanieczyszczeniem środowiska, przeanalizuje go, a następnie stworzy ruchomą instalację, która go obrazuje. Jako materiał posłużą przedmioty przeznaczone do recyklingu. Instalacji użyjemy też do działań performatywnych.
wiek uczestników: 13-15 lat
prowadzący: Aleksandra Przybylska, Alicja Dubańska, Marcelina Kurek, Anna Tworek, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
4. INDIANIE
Co łączy pradawne rytuały i współczesne performanse? Spróbujemy się o tym przekonać, sięgając do zwyczajów i tradycji Indian. Porozmawiamy o nich, a potem stworzymy wspólnie stroje, biżuterię, instrumenty, łapacze snów lub totemy inspirowane indiańską kulturą oraz wykreujemy wspólnotowe działanie.
wiek uczestników: 7-15 lat
prowadzący: Alžběta Krchova, Rita Pavelková, Martina Strakošová, Uniwersytet Ostrawski w Ostrawie, Czechy
5. EKSPRESJA BARWNEGO ANIMUSZU
Będziemy się bawić kolorami. Zbiorowo wykonamy obrazy, będziemy odzwierciedlać ruchem muzykę oraz ją ilustrować. Nasze działania zarejestruje kamera, a film posłuży do zrobienia „Abstrakcyjnego Twistera”.
wiek uczestników: 7-15 lat,
prowadzący: Daria Dziarmaga, Patrycja Parzych, Weronika Kułakowska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
6. TANIEC ZNAKÓW
Uczestnicy zajęć wcielą się w starożytne Wielkie Plemiona. Stworzą własną historię, odprawią różne rytuały, zbudują konstrukcje (landarty), by nawiązać ze sobą kontakt. Korzystać będą
z tego, co odnajdą w przestrzeni oraz z przygotowanych materiałów.
wiek uczestników: 7-15lat
prowadzący: Anna Krupa, Blanka Rylewicz, Michalina Targosz, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
7. LUDZIE, KIM JESTEŚCIE I CZEGO TUTAJ CHCECIE?
Działanie będzie polegało na interpretowaniu serii rzeźb „Nierozpoznani” Magdaleny Abakanowicz znajdujących się w parku na Cytadeli oraz próbie nadania tożsamości poszczególnym postaciom z tłumu.
wiek uczestników: 7-15 lat
prowadzący: Simona Birknerová, Viktória Gluchá, Sabina Vodová
Uniwersytet Preszowski w Preszowie, Słowacja
8. WE MGLE – TAJEMNICA
Spotkamy się w labiryncie z półprzezroczystej, białej tkaniny rozpiętej pomiędzy drzewami niczym mgła. Każde z dzieci dostanie jej fragment, żeby zaprojektować strój, w którym można się ukryć. Dzieci będą spacerować w tych strojach, poznawać się i stopniowo poznawać swoje tajemnice. Na zakończenie z tkanin powstaną rzeźby
wiek uczestników: 7-15 lat
prowadzący: Anna Meissner, Aleksandra Sarna, Iwona Skonieczna-Komorowska, Akademia Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi
Działania CSD są dokumentowane przez fotografów i operatorów. Uprzejmie prosimy o wyrażenie lub nie wyrażenie pisemnej zgody rodzica każdego z uczestniczących w nich dzieci na użycie jego wizerunku do celów dokumentacyjnych i promocyjnych na stronie internetowej Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, profilu CSD na fb oraz w materiałach medialnych informujących o działaniach CSD.
Formularz prześlemy po dokonaniu rezerwacji warsztatu.
FORUM. WARSZTATY DLA DOROSŁYCH
Między Zabawą a performensem Mirosława Moszkowicz, prezentacja
Dr Mirosława Moszkowicz, wykładowca Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Katedra Teorii Sztuki i Edukacji Artystycznej. Zainteresowania naukowe: edukacja artystyczna, sztuka współczesna, wizualne i performatywne wymiary kultury i sztuki. Stara się obserwować zarówno najnowsze praktyki artystyczne jak i edukacyjne. Szuka dróg i sieci łączących teorię
i praktykę, sztukę i naukę, intuicję, emocje i intelektualne dociekania.
Sztuka nie na niby Marta Bosowska, warsztat
Dr Marta Bosowska ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Edukacji Artystycznej oraz Rzeźby i Działań Przestrzennych. Od 2011 roku pracuje na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, w Pracowni Sztuki Performance. Współtwórczyni
i członkini Fundacji Sztuki Performance. Formy jej wypowiedzi artystycznych to przede wszystkim: performance, instalacja, video instalacja, obiekt. W swoich działaniach
i instalacjach podejmuje wątek pamięci, obecności i nieobecności, śladu, rytuału, pozostałości i powtarzalności. Interesuje ją problem relacji między miejscem, czasem i historią oraz procesy zachodzące między nimi.
Tendencje performatywne w sztuce multimedialnej Adrianna Gołębiewska, prezentacja
Adrianna Gołębiewska absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdyni. W roku 2015 ukończyła studia magisterskie na Wydziale Scenografii Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2017 roku obroniła dyplom magisterski na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Laureatka nagrody im. Jerzego Moskala oraz nagrody specjalnej dyrektora Teatru Śląskiego na Festiwalu Nowej Scenografii w Katowicach (2013), nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014), a także nagrody na Beijing International Biennale w Pekinie (2014). Scenografka, autorka kolaży, fotografii, obiektów rzeźbiarskich, utworów video oraz instalacji multimedialnych.
Od Mamixa do dzisiaj, Angelika Fojtuch, warsztat
Angelika Fojtuch studiowała na UMK Toruń, ASP Kraków, UAP Poznań i ASP Gdańsk. Dyplom na Kierunku Intermedia, na Wydziale Rzeźby, ASP w Gdańsku, uzyskała w 2005 roku. Od 2002 roku zajmuje się sztuką performance. Tworzyła performance w wielu różnych miejscach i kontekstach w Europie, Azji i Ameryce. Ponadto inicjowała i organizowała interdyscyplinarne i międzynarodowe projekty współpracy artystycznej. W latach 2011 – 2013 pracowała w Pracowni Działań Transdyscyplinarnych, ASP w Gdańsku. Od 2015 roku należy do Internationale Künstler Gremium (IKG). Jest doktorantką Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Wydziału Komunikacji Multimedialnej UAP.
Batman lektorem, ale nigdy rektorem! doc. Jiři Surůvka, performans
doc. Jiři Surůvka (Czechy) Wybitny artysta multimedialny, performer, obecnie pracuje jako wykładowca i kierownik Katedry Nowych Mediów na Wydziale Intermediów, Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Ostrawie (Czechy). Od 1989 roku wystawia swoje prace na wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in.: w Czechach, Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, USA, Chinach, na Słowacji, Ukrainie, Węgrzech. Od 1989 roku pokazuje autorskie perfomanse na licznych festiwalach sztuki performatywnych w Czechach, innych krajach Europy i USA. Był też wielokrotnie kuratorem tychże festiwali. Obecnie zaliczany jest do czołówki czeskiej awangardy.
Performens w internecie, internet w performansie dr Natalia Pater-Ejgierd, prezentacja
Dr Natalia Pater- Ejgierd Absolwentka historii sztuki oraz filologii angielskiej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Tytuł doktora w zakresie nauk społecznych zdobyła na Uniwersytecie Gdańskim. Jako interdyscyplinarny naukowiec zajmuje się współczesną kulturą wizualną, nowymi formami komunikacyjnymi oraz zagadnieniami związanymi z alfabetyzacją wizualną. Współautorka kilku grantów uniwersyteckich przyczyniających się do rozwoju alfabetyzacji wizualnej w Polsce. Organizatorka konferencji naukowych oraz wydarzeń artystycznych Autorka licznych artykułów naukowych, tłumacz oraz redaktor publikacji naukowych i popularno-naukowych. Natalia Pater-Ejgierd jest także czynną edukatorką, pracuje także jako metodyk nauczania. Współautorka i producentka interaktywnych e-booków. Członek Polskiego Komitetu Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę (InSEA).
kurator projektu:
Tadeusz Wieczorek, twieczorek@csdpoznan.pl, 61 646 44 77, 501 476 302
Projekt dofinansowany z budżetu Miasta Poznania
organizatorzy:
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu
Stowarzyszenie Artystyczno-Edukacyjne MAGAZYN
partnerzy:
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Polski Komitet Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę InSEA
Data: 7 - 10 maja
Miejsce: Park Cytadela