CHODŹ NA SŁOWKO do Warszawy

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza na przegląd NÓWKA SZTUKA
– prezentację spektakli nagrodzonych w 19. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej  Sztuki Współczesnej. W programie znalazły się nagrodzone przedstawienia, nieprezentowane dotąd w Warszawie. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

21-23 września  2013 roku, Warszawa 
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Efektem Konkursu, powołanego przez ministra Kazimierza Dejmka w 1995 roku w miejsce organizowanego we Wrocławiu Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych, jest stały i wyraźny wzrost liczby inscenizacji tekstów polskich autorów na rodzimych scenach. W 19. Konkursie wzięło udział dziewięćdziesiąt jeden spektakli z sześćdziesięciu teatrów. Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Andrzej Lis, Bartłomiej Miernik, Grzegorz Reske, Joanna Targoń, Joanna Wichowska, Kalina Zalewska, zarekomendowała do finału dwanaście realizacji i tekstów dramatycznych. Jurorzy – Agata Duda-Gracz, Joanna Krakowska, Tadeusz Nyczek, Lech Raczak, Dorota Sajewska, nagrodzili twórców i realizatorów sześciu przedstawień.

NAGRODY:
 
- równorzędne nagrody zespołowe za najlepsze przedstawienia Konkursu dla Courtney Love (Teatr Polski we Wrocławiu) i Piąta strona świata (Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach),
- nagroda za najlepszy tekst dramatyczny dla Maliny Prześlugi za Chodź na słówko (Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu),
- nagroda zespołowa dla aktorów spektaklu Paw Królowej (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie),
- nagroda im. Jana Świderskiego przyznawana przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych ZASP dla Michała Korchowca za scenografię spektaklu Courtney Love,
- zespołowe wyróżnienie dla realizatorów spektaklu Betlejem polskie (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu),
- indywidulane wyróżnienie za tekst dramatyczny dla Mateusza Pakuły za Mój niepokój ma przy sobie broń (Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach).
            

www.sztukawspolczesna.org

PROGRAM:

Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

   
Piąta strona świata

reżyseria i adaptacja: Robert Talarczyk
na podstawie powieści Kazimierza Kutza

Śląsk, a właściwie jego mały zakątek - Szopienice, leżące nad graniczną kiedyś rzeką Brynicą. Tam właśnie umieścił akcję swojej debiutanckiej powieści Kazimierz Kutz. Zawarł w niej bogaty i barwny obraz życia mieszkańców, pełen zdarzeń codziennych i doniosłych, rejestrujący miejscowe anegdoty i portrety zwykłych ludzi. Powstała w ten sposób fascynująca i gęsta od wydarzeń opowieść o miejscu bliskim sercu głównego bohatera, jego Piątej stronie świata. Śląsk, piąta strona świata, to miejsce, gdzie zacierają się granice, a historia bawi się ludźmi i narodami. Nie sposób zamknąć go w sztywne ramy ani opowiedzieć od początku do końca. Można tylko próbować odsłaniać po kawałku, składać z tysiąca zabawnych, tajemniczych i fascynujących ludzkich historii.

scenografia, kostiumy, rysunki: Ewa Satalecka
muzyka: Przemysław Sokół
ruch sceniczny: Katarzyna Kostrzewa
współpraca dramaturgiczna: Irena Świtalska
asystent reżysera: Zbigniew Wróbel
kompozycja i realizacja światła: Maria Machowska
animacje: Zuzanna Szyszak
dźwięk: Mikołaj Lichtański, Mirosław Witek
obsada: Marek Andrysek (gościnnie), Bartłomiej Błaszczyński, Grażyna Bułka (gościnnie), Alina Chechelska, Dariusz Chojnacki, Andrzej Dopierała, Anna Kadulska, Adam Kopciuszewski (gościnnie), Katarzyna Kowalczuk, Bernard Krawczyk, Jerzy Kuczera, Wiesław Kupczak, Ewa Kutynia, Grzegorz Lamik (Studium Aktorskie), Ewa Leśniak, Barbara Lubos, Michał Piotrowski (Studium Aktorskie), Marek Rachoń, Agnieszka Radzikowska, Andrzej Warcaba, Zbigniew Wróbel, Marcin Szaforz, Artur Święs

premiera: 16 lutego 2013

Talarczyk odważył się zagrać swój spektakl na tle białego ekranu. (…) Scenografka Ewa Satalecka (…) wspólnie z reżyserem, doszli do wniosku, że uruchamiając życie w pustej przestrzeni, będzie można wspólnie obejrzeć ożywiony album ze starymi fotografiami. W bezbłędnym rytmie wyłaniają się więc i znikają kolejne zdjęcia, ożywiane opowieściami. Jakby ktoś wywoływał stare negatywy zdjęć śląskich rodzin, ze wszystkimi uroczystymi, celebracyjnymi szczegółami, smakami, by po kolejnej opowieści odłożyć je do ponownego zakurzenia. (…) Z tych starych fotografii, z których ożywają bohaterowie, przenosi się na scenę przede wszystkim gest i ruch. W przedstawieniu Talarczyka, za sprawą Katarzyny Kostrzewy, autorki ruchu scenicznego, każda postać ma „swój” ruch, charakterystyczny, objaśniający postać. (…) Wydaje się, że ów charakterystyczny gest i ruch, jako swoiste „metryki” postaci, wywodzą się od Kutza, który swój świat najpierw opisuje „z widzenia”.  

Andrzej Lis, Dmuch na dwóch

Nagroda zespołowa za najlepsze przedstawienie Konkursu

Data: 21 września 2013, g. 19:00
Czas trwania: 2,5 h (jedna przerwa)
Miejsce: Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, duża scena
Bilety: 20-48 PLN

 

Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu       

Betlejem polskie 

reżyseria i tekst: Wojciech Faruga

Lucjan Rydel, autor wystawionego po raz pierwszy w 1905 roku Betlejem polskiego, kazał Jezusowi narodzić się w Polsce. Betlejemską szopkę, koniecznie z widokiem na Wawel, postawił w Krakowie. Herod okazał się więc nie tylko władcą Palestyny, ale także krwawym zaborcą Polski. Trzej królowie nie przychodzą ze Wschodu, ale z wielkiej przeszłości (Kazimierz Wielki, Władysław Jagiełło,
Jan III Sobieski), a odkupieniem, które ma przynieść narodzenie Dzieciątka jest odzyskanie
przez Polskę niepodległości. Rydlowska idea przeczytania biblijnej opowieści o narodzinach Zbawiciela przez „Polskę tu i teraz” stała się po 107 latach punktem wyjścia dla spektaklu Wojciecha Farugi.
Co by się stało, gdyby niepokalane poczęcie wydarzyło się dziś? Czy możliwy jest cud? Jak zareagowalibyśmy, gdyby się wydarzył? Kim może być dzisiejsza Maria? Czy będzie to cud ogólnonarodowy, czy raczej cykl doświadczeń indywidualnych? Akcja z Krakowa przenosi się do małej miejscowości, o której wszyscy zapomnieli. To miejsce po katastrofie – nie wiemy, czy przeszła tędy klęska żywiołowa, czy może tylko zamknięto jedyną fabrykę. Miejscowość powoli umiera,
a jej mieszkańcy, pozbawieni środków do życia, pracy i chęci robienia czegokolwiek zbierają się
w świetlicy. Czekają, aż coś się wydarzy.

sce­no­grafia, ko­stiumy, re­ży­seria świateł: Agata Skwarczyńska
asy­stent re­ży­sera i asy­stent sce­no­grafa: Damian Kwiatkowski
obsada: Angelika Cegielska, Sara Celler-Jezierska, Karolina Krawiec, Rozalia Mierzicka, Piotr Mokrzycki, Małgorzata Łakomska, Filip Perkowski, Dariusz Skowroński, Piotr Tokarz, Ryszard Węgrzyn, Irena Wójcik, Mirosława Żak

premiera: 5 stycznia 2013

Faruga portretuje rozmaite postacie ze zdegradowanego świata gdzieś, u czorta na kuliczkach, wyróżniające się gorącym wewnętrznym pragnieniem, żeby poczuć. Dotknąć czegoś wyższego niż powszedniość. Potrzebę tę realizują niekiedy groteskowo, lokując się gdzieś pomiędzy świętą naiwnością, egzaltacją, szurniętą wyobraźnią i – owszem także – hochsztaplerką. (…) Złudzenia, marzenia, drogi psychicznej ucieczki Faruga portretuje niekiedy bezlitośnie, obnażając szaleństwo czy brzydotę. Ale chyba jakoś lubi tych ludzi, w każdym razie pewien rodzaj ciepła, przedziwnie spleciony z ostrością wizerunków da się wyczuć w tym całkowicie nie szopkowym "Betlejem".

Jacek Sieradzki, Żeby poczuć
 

Zespołowe wyróżnienie dla twórców spektaklu

Data: 22 września 2013, g. 19:00
Czas trwania: 1,5 h
Miejsce: Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, duża scena
Bilety: 20-48 PLN

 

Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu           

Chodź na słówko

reżyseria: Jerzy Moszkowicz
tekst: Malina Prześluga

Kula i Toperz nie są zwyczajnymi bohaterami, lecz słowami. Powołała je do życia pewna dziewczynka, która mając na myśli kurę i nietoperza, źle te nazwy wypowiedziała. Kula i Toperz w żaden sposób nie umieją odnaleźć się w otaczającej ich rzeczywistości. Jednak zamiast siedzieć i płakać, postanawiają działać: może pomoże operacja plastyczna albo konsultacja u specjalisty?
Czy ktoś lepiej zna się na słowach od Języka Polskiego? Tylko czy on istnieje naprawdę? A może udać się do Logopedy? Tylko kto z własnej woli pójdzie do lekarza? A może najlepszym rozwiązaniem byłoby zaakceptowanie samych siebie?
Przedstawienie przeznaczone jest dla widzów powyżej 8 roku życia.

reżyseria: Jerzy Moszkowicz
tekst: Malina Prześluga
scenografia: Jacek Zagajewski
muzyka: Mariusz Matuszewski
ruch sceniczny: Juliusz Stańda
asystentka reżysera: Agata Felikszewska-Igiel
produkcja: Wojciech Nowak
muzycy: Andrzej Mazurek, Wiesław Prządka, Dariusz Rybacki, Maciej Słomian
wykonanie lalki „Kury”: Grzegorz Fijałkowski
kostiumy: Beata Nowacka, Katarzyna Ratič
obsada: Radosław Elis, Michał Kocurek, Anna Mierzwa

premiera: 16 marca 2013

Wyobraźnia i poczucie humoru Maliny Prześlugi, owocujące przewrotną narracją, idącą w poprzek utartych schematów, uruchamiają aktywność młodej widowni, która doskonale rozumie lingwistyczne żarty, a nawet uczestniczy w spektaklu, „podpowiadając” aktorom. Ci wykonują swą robotę perfekcyjnie, podobnie jak reżyser Jerzy Moszkowicz, nadający całości rytm i doskonale rozumiejący intencje autorki. Język Polski, Brzydkie Słowo i Logoped (inna, specjalistyczna odmiana Dottore?), z doczepianymi nosami i maskami na twarzy, czerpią z komedii dell’arte, tak, jak sam spektakl, rozgrywany przed kurtyną, na niewielkiej estradzie i stawiający na aktorską inwencję. Zabawy z językiem uruchomiły więc typowo teatralną konwencję. Obie formy łączy zamiłowanie do lekkości, umowności, a nawet abstrakcji i gatunkowej czystości.

Kalina Zalewska, Toperz i Kula w poszukiwaniu tożsamości

Nagroda za najlepszy tekst dramatyczny dla Maliny Prześlugi
Data: 23 września 2013, g. 12:00 i 17:00
Czas trwania: 1 h
Miejsce: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie
Bilety: 20 PLN

BILETY:

Sprzedaż biletów: on-line na www.eventim.pl, księgarnia PROSPERO w Instytucie Teatralnym, punkty sprzedaży EVENTIM (m.in. kasy Empik, Media Markt, Saturn).

Bilety na spektakle Piąta strona świata i Betlejem polskie dostępne są także w kasach Teatru Polskiego oraz on-line: teatrpolski.waw.pl i bilety24.pl.

Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie
ul. Karasia 2, Warszawa
Kasa Główna, ul. Krakowskie Przedmieście 6
poniedziałek - piątek 10.00-19.00
sobota -niedziela 12.00-19.00
tel. 22 826 92 76, e-mail: bilety@teatrpolski.waw.pl

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Księgarnia PROSPERO
ul. Jazdów 1, Warszawa
poniedziałek -piątek 10.00-18.00
sobota - niedziela 12.00-18.00
tel. 22 745 10 32, bilety@instytut-teatralny.pl

ORGANIZATORZY:

  

 
         
PARTNER PRZEGLĄDU:

KONTAKT:
koordynator merytoryczny: Jacek Sieradzki
koordynator organizacyjno-finansowy:  Jakub Drzastwa
jdrzastwa@instytut-teatralny.pl
tel.: 22 501 70 18
rzeczniczka prasowa:  Kaja Stępkowska
kstepkowska@instytut-teatralny.pl
tel.: 22 501 70 03; +48 693 463 665