Edu-akcje zapraszają na Scenę Wspólną

Edu-akcje to nasz zupełnie nowy projekt. Przybywajcie, bierzcie udział, korzystajcie!

To cykl działań realizowany w ramach programu Edukacja kulturalna pn. „NOWA EDUKACJA KULTURALNA CENTRUM SZTUKI DZIECKA. SCENA WSPÓLNA W OBSZARZE DZIAŁAŃ LOKALNYCH” finansowanym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Projekt jest poszerzeniem oferty Centrum o działania artystyczne w obrębie spektakli repertuarowych Sceny Wspólnej. Zakłada spotkania twórcze, warsztaty, publikacje rozwijające i poszerzające perspektywę odbiorczą, zapraszające do refleksji i dyskusji widzów, artystów oraz badaczy sztuki dla dzieci.

Pierwszy cykl warsztatów rusza już wkrótce - zapraszamy!

OPERAcja na teatrze i muzyce

prowadzenie: Daniel Stachuła

16 maja, godz. 10.00 | Scena Wspólna

warsztaty dla grup zorganizowanych | wiek: 8+

bilety: 5 zł / osoba, opiekunowie: 1 zł

zapisy: rezerwacje@csdpoznan.pl; tel. 884 936 747

Czym jest opera? Z jakich elementów składa się ten skomplikowany rodzaj teatru? Co to jest libretto? Kto podczas spektaklu zasiada w orkiestronie? Co robi dyrygent? Czy w operze muzyka coś znaczy? Dlaczego wszyscy artyści znajdujący się na scenie operowej do siebie… śpiewają?

Na te i inne pytania postaramy się wspólnie odpowiedzieć podczas warsztatu OPERAcja na teatrze i muzyce. Wspólnie, dzięki aktywnemu i twórczemu działaniu wszystkich uczestników zajęć, zbadamy operę i przyjrzymy się specyficznym i wyjątkowym elementom przedstawienia operowego.

Warsztaty mają na celu przygotowanie uczestników do aktywnego i świadomego uczestnictwa w spektaklach operowych. Zajęcia pobudzają krytyczne myślenie podczas odbioru przedstawień teatru muzycznego. Poprzez działania warsztatowe, oparte na założeniach pedagogiki teatru, uczestnicy aktywizują umysł, ciało i emocje, a także rozwijają własną kreatywność.

Daniel Stachuła – pedagog teatru, teatrolog, operolog, doktorant w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów UAM, gdzie prowadzi zajęcia dla studentów wiedzy o teatrze. Współtworzy projekt społeczno-artystyczny Off Opera. Prowadzi warsztaty pedagogiczno-teatralne dla uczniów, studentów, a także nauczycieli i edukatorów. Współpracuje z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Autor scenariuszy zajęć pedagogiczno-teatralnych (www.teatrotekaszkolna.pl). Jako reżyser i dramaturg współtworzył spektakle teatralne i operowe: Pomiędzy (2014), Antreprener w kłopotach (2015), Dydona i Eneasz (2016), Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela (2017), Śpiewy historyczne (2018).  Nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Debiut Roku (2016). Stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2015), Miasta Poznania (2016), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018). Publikował m.in. w: „Pamiętniku Teatralnym”, „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Scenie”, „Ruchu Muzycznym”, „Czasie Kultury”, „Pro Libris”, „Pro Arte”.

Potyczki głosowe

prowadzenie: Marta Kmieciak

16 maja, godz. 12.00 | Scena Wspólna

warsztaty dla grup zorganizowanych | wiek: 10+

bilety: 5 zł / osoba, opiekunowie: 1 zł

zapisy: rezerwacje@csdpoznan.pl; tel. 884 936 747

Warsztaty mają na celu przybliżyć młodym odbiorcom pracę i styl życia śpiewaków operowych na podstawie fragmentów biografii słynnej diwy – Marii Callas. Spróbujemy przeżyć z nią jeden dzień, przechodząc przez „codzienne rytuały”: rozśpiewanie, próbę z dyrygentem, przygotowania do wieczornego spektaklu, występ. Zmierzymy się również z najpopularniejszymi stereotypami ze świata opery. Czy śpiewaczka musi być gruba? Czy śpiewaczka musi być poważna? Czy śpiewaczka potrafi zbić głosem kieliszek?

Marta Kmieciak – absolwentka wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz filologii polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie ukończyła międzywydziałową specjalność operologiczną. W czasie studiów brała udział w licznych projektach muzyczno-teatralnych. W 2015 roku zaśpiewała partię Syreny w spektaklu Pieśni o nocy do muzyki Karola Szymanowskiego w ramach koła studenckiego „Akt”. Na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu zadebiutowała partią Doralby w operze L’impresario in angustie Domenico Cimarosy w reż. Zuzanny Głowackiej. Uczestniczyła w projekcie Muzykanty oraz spektaklu Między dwoma światami w reż. Anny Balcerzak, wystawianym na deskach scen poznańskich oraz w ACUD-Theater w Berlinie. Koncertowała w Niemczech i we Francji z EuropaChorAkademie pod batutą Françoisa-Xaviera Rotha. W 2016 roku obroniła dyplom aktorski rolą Matki w spektaklu Udając ofiarę Olega i Władimira Presniakow w reż. Michała Kocurka. Od 2016 roku występuje w Trojankach z muzyką Marty Śniady w reż. Kamili Michalak w Teatrze Polskim w Poznaniu. Obecnie współpracuje z chórem Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.  Swoje umiejętności wokalne doskonaliła podczas warsztatów z takimi pedagogami jak: prof. Antonina Kowtunow, prof. Barbara Mądra-Bednarek, prof. Ubaldo Fabbri oraz piosenkarzami musicalowymi – Edytą Krzemień i Damianem Aleksandrem. Publikowała teksty teoretyczne w książkach: Libretto i przekład, Miraże identyfikacji. Libretto w operze XX i XXI wieku oraz czasopiśmie „Meakultura”.

Leśna opowieść – warsztaty tworzenia ilustracji dźwiękowych

prowadzenie: Jarek Kordaczuk

24 maja, godz. 9.30 | Scena Wspólna

warsztaty dla grup zorganizowanych | wiek: 8+

bilety: 5 zł / osoba, opiekunowie: 1 zł

zapisy: rezerwacje@csdpoznan.pl; tel. 884 936 747

Na warsztatach spróbujemy tworzyć za pomocą najrozmaitszych środków (instrumenty, przedmioty, ciało) ilustracje dźwiękowe do słownej opowieści. Będziemy też starali się nasze pomysły zanotować graficznie, tworząc w ten sposób rodzaj partytury. Na końcu wspólnie wykonamy utwór słowno-dźwiękowy, rodzaj słuchowiska radiowego na żywo.

Jarek Kordaczuk – kompozytor, ukończył Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (w klasie Andrzeja Koszewskiego) na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Jest członkiem PSeME (Polish Society for Electroacoustic Music). Prowadził wykłady na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Od 1993 roku był współtwórcą i redaktorem kwartalnika naukowo-muzycznego „Monochord”. Od 2003 roku współpracuje z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Za utwór Titelitury do baśni Braci Grimm kompozytor otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Raymonda Murraya Schafera. Projekt performatywny Którędy do dźwięku miał już kilkadziesiąt realizacji na terenie całego kraju i zagranicą, wystawiony również w formie interaktywnej instalacji w Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu. Jego zainteresowania twórcze rozciągają się od piosenki poetyckiej i muzyki dla dzieci po utwory eksperymentalne. Część twórczości Kordaczuka zajmuje również muzyka filmowa, teatralna, a także musicalowa. W swoich wykonaniach dąży do realizacji partii na urządzeniach, w których czytelne jest przeniesienie gestu na dźwięk. Stąd też zrodziła się koncepcja stworzenia hyperekspresyjnego instrumentu o nazwie „monoctone”, który obecny jest w wielu jego utworach.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.