Ogłaszamy program warsztatów ANIMATOR JUTRA!

Już w poniedziałek od godziny 9.00 ruszają zapisy na warsztaty dla dzieci ANIMATOR JUTRA, w ramach 10. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator.
Termin tegorocznych warsztatów to 10 - 13 lipca. Jak zwykle czeka na Was wielu wspaniałych artystów, którzy zaprezentują rozmaite techniki animacji. Zapraszamy do zapoznania się z programem.

Uwaga! Udział w warsztatach możliwy jest WYŁĄCZNIE PO WCZEŚNIEJSZEJ REZERWACJI. Po otrzymaniu potwierdzenia rezerwacji należy wykupić bilet w cenie 1 zł (za cały cykl warsztatowy). Bilety będą dostępne w kasie CK Zamek od 3 lipca.
Warsztaty przeznaczone są dla dzieci w wieku 7 - 12 lat.
Dzieci uczestniczą w jednym warsztacie przez cztery dni. Wszystkie warsztaty odbywają się w przestrzeniach Centrum Kultury Zamek, w dwóch cyklach, w godzinach 10.00 - 12.00 i 13.00 - 15.00 (każda z godzin to inna grupa warsztatowa)
 
Rezerwacje przyjmuje Lucyna Perz, tel. 666 391 233, mail: rezerwacje@csdpoznan.pl, w godzinach 9.00 - 14.00. Zapisy ruszają 19 czerwca. Wcześniejsze zgłoszenia nie będą uwzględniane.
 
WARSZTATY ANIMATOR JUTRA
 
ZAMIEŃMY SIĘ NA CHWILĘ W ZWIĘRZĘTA
Warsztat animacji w technice pixilacji
prowadzenie: Caroline Nugues (Francja)

Każde dziecko ma swoje ulubione zwierzę. Czasami też ludzie wyglądają lub zachowują się podobnie do zwierząt. Podczas warsztatów dzieci „zamienią” się na chwilę w zwierzęta, aby odkryć w sobie odrobinę ukrytej dzikości. Stworzą trójwymiarowe papierowe maski wykorzystując różne wzory. Przemienione w rozmaite dzikie zwierzęta wybiorą się na pełną przygód wyprawę do miejskiej dżungli. Będą animowały swoje postacie oraz wymyślały sceny i zdarzenia, które realizowane będą w plenerze w parku znajdującym się przy Centrum Kultury ZAMEK

   
     

Caroline Nugues zajmowała się przez wiele lat projektowaniem stron internetowych i ilustrowaniem książek, aż do momentu, gdy odkryła fascynujący świat filmu animowanego. Współpracowała ze znanymi reżyserami i studiami filmowymi przy realizacji takich filmów, jak: „Aral” Delphiny Renard, „Kije” Joanny Lorho, „Otomi”, „Déjà vu”, „Kin” (w Atelier Collectif), „Peur du noir” (w Studio Prima Linea) i wielu innych. W 2013 roku zrealizowała swój pierwszy samodzielny film „De longues vacances”, który zdobył wiele nagród (między innymi: Grand Prix 2016 na The Brussels Animation Film Festival ANIMA, Nagrodę Publiczności i Nagrodę Jury na International Film Festival for Young Audiences Plein La Bobine i specjalne wyróżnienie na The Festival Balkanima 2015). Aktualnie pracuje w zespole Dreamwall jako animatorka przy produkcji animowanego serialu „Petit Poilu”. Przeprowadziła ponad 40 warsztatów animacji dla dzieci i dorosłych. Jej pasją jest również rzeźbienie w drewnie, produkcja serów oraz jogging.


ZABAWA Z MISTRAMI STAREJ KOMEDII
warsztat animacji w technice rotoskopii i technikach mieszanych
prowadzenie: Clémentine Robach (Francja)

Podczas warsztatu dzieci stworzą film zainspirowany najbardziej znanymi postaciami starych niemych komedii takimi, jak: Charlie Chaplin, Buster Keaton, Flip i Flap. Posłużą się w tym celu techniką rotoskopii, polegającą na tworzeniu kadrów na podstawie klatek z filmów zrealizowanych tradycyjną kamerą. Będą również wykorzystywały technikę animacji wycinakowej i rysunkowej, aby ożywić i zmodyfikować archiwalne zdjęcia. Każdy z uczestników dostanie swoją sekwencję wydrukowanych kadrów ze starych filmów i jego zadaniem będzie twórcze ich opracowanie.

   
     

Clémentine Robach urodziła się w 1985 roku w Lyonie (Francja). Studiowała animację w ESAAT, Roubaix – Sint Lukas w Brukseli i edukację artystyczną w Arts décoratifs w Strasburgu. Zajmuje się animacją, projektowaniem graficznym i ilustracją. Jest autorką krótkometrażowych filmów animowanych dla dzieci „The Mitten” (2014) i „Stone Soup” (2015). Jest również autorką interaktywnej książki dla dzieci „L'Ogresse” wydanej w 2012 roku przez znane francuskie wydawnictwo La souris qui raconte. Prowadzi warsztaty animacji w Lille we współpracy z Association pour la promotion du cinéma d'animation. 


SPOTKANIA
warsztat animacji w technice lalkowej
prowadzenie: Michael Carrington (Czechy)

Warsztat ma na celu przeprowadzenie uczestników od początku do końca przez twórczy proces realizacji lalkowego filmu animowanego. Zaczynając od poszukiwania pomysłu, opowiadania historii za pomocą języka filmowego, poprzez tworzenie drucianych konstrukcji lalek, animowanie ich, zdjęcia poklatkowe w trójwymiarowej przestrzeni i wzajemną interakcję postaci na planie zdjęciowym. Warsztatowa praca nad filmem zmobilizuje uczestników do współdziałania w zespole, co jest niezbędne w tworzeniu wspólnego dzieła. Tytuł warsztatu „Spotkania” jest inspiracją dla uczestników, która ma ich zachęcić do pracy z dwoma lub trzema postaciami i budowania ich wzajemnych interakcji. Będzie to wymagało opracowania specjalnej „choreografii” dla lalek tak, aby każdy widz mógł dobrze zrozumieć, co się dzieje w poszczególnych scenach.


   
     

Michael Carrington studiował animację na Film School Zlin w Czechach. Po studiach powrócił do Londynu i pracował jako animator w komercyjnej firmie. Praca przy komercyjnych projektach nie sprawiała mu jednak przyjemności i zaczął zajmować się własnymi działaniami artystycznymi. Tworzył akwaforty, kolaże, malował obrazy. W 2005 roku objął stanowisko kierownika Wydziału Animacji w Film School Zlin. Od tego czasu zajmował się wieloma projektami artystycznymi jako reżyser, animator, projektant. Współpracował między innymi z Janem Balejem jako główny animator podczas produkcji jego lalkowego filmu „Malá z rybárny”. Obecnie wykłada animację poklatkową w FAMU – Film and TV School of The Academy of Performing Arts w Pradze


NARYSUJ DŹWIĘK
warsztat animacji w technice rysunkowej
prowadzenie: prof. Jacek Adamczak

Podczas warsztatów dzieci wspólnie z artystą podejmą próbę interpretacji i wizualizacji dźwięku za pomocą animowanego obrazu. Przedmiotem twórczych poszukiwań relacji obrazu i dźwięku będzie utwór muzyczny. Poprzez animację rysunkową – wykonaną ołówkiem, kredką lub farbą na papierze – spróbują opowiedzieć obrazem to, co słyszą. Takie „opisywanie” muzyki daje dużą „frajdę”, a kluczem do sukcesu będzie swoboda działania i poczucie humoru. Muzyka znakomicie współgra z animacją. Jej naturalny rytm i tempo pomogą animacji w budowaniu dynamicznego obrazu. Omówione zostaną zasady procesu animacji, przygotowane będą projekty i w ten sposób rozpocznie się filmowa przygoda. Zobaczymy jakimi efektami zaowocuje nieskrępowana wyobraźnia i wrażliwość młodych animatorów inspirowana dźwiękiem.

   
     

Urodził się w 1955 roku w Poznaniu. Reżyser, scenarzysta, animator, grafik, pedagog, promotor i opiekun artystyczny. Ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). Profesor zwyczajny. Kierownik I Pracowni Animacji na Wydziale Animacji Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Od 1982 roku do dzisiaj związany z Telewizyjnym Studiem Filmów Animowanych w Poznaniu, gdzie zrealizował swoje najważniejsze filmy. Specjalizuje się w różnorodnych technikach animacji rysunkowej. Twórczość autorska skierowana głównie do młodego odbiorcy. Debiutował filmem: „Kropka, wykrzyknik, znak zapytania’’ (wspólnie z Maciejem Ćwiekiem). W serii miniatur filmowych do muzyki klasycznej poznańskiego studia zrealizował siedem filmów m.in. Serenadę „Eine kleine Nachtmusik” W.A. Mozarta. Kolejne filmy „O wielkim wstydzie” z 1998 roku, oraz „Jak szukaliśmy Lailonii” z 2011r roku to realizacje z cyklu 14 Bajek z królestwa Lailonii Leszka Kołakowskiego. Był także m.in. autorem (scenariusz, reżyseria, scenografia) sześciu filmów z serii „Baśnie i bajki polskie”, ostatni to „Kamień na dnie jeziora” z 2017 roku. Laureat blisko czterdziestu nagród i wyróżnień na festiwalach krajowych i zagranicznych (m.in. w Krakowie, Poznaniu, Chicago, Kairze, Moskwie, Bratysławie). W 2016 roku na 34 Międzynarodowym Festiwalu Filmów Młodego Widza „Ale Kino” w Poznaniu otrzymał nagrodę Platynowe Koziołki w uznaniu za całokształt twórczości.


STRASZYDŁA RODZIME. WŚRÓD LASÓW, NA POLACH, NA WODACH, NA WIETRZE
warsztat animacji w technice wycinankowej
prowadzenie: Kasia Zimnoch i Paweł Kleszczewski

Animacja, nad którą dzieci będą pracowały podczas warsztatów, będzie miała formę bestiariusza ilustrującego stworzenia z polskiego folkloru i legend. Wybrane stworzenia zostaną posegregowane według miejsc i żywiołów, z którymi są związane: lasem, polem, wodą i powietrzem. Oprócz warstwy plastycznej ważną rolę będzie odgrywać tekst, nagrania głosów. Ilustrowanie istot z rodzimego folkloru umożliwi pokazanie bogactwa słownictwa języka polskiego oraz jego dźwiękonaśladowcze właściwości.

   
       

Kasia Zimnoch i Paweł Kleszczewski pracują w duecie. Oboje są absolwentami Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zajmują się animacjami odwołującymi się do mitów, folkloru i baśni. W 2016 roku stworzyli animację „Broken Tale” pokazywaną na licznych międzynarodowych festiwalach. W latach 2013-2015 uczestniczyli w rezydencjach artystycznych w Tyrone Guthrie Centre at Annaghmakerrig w Irlandii , Centre for Creative Industries w Tartu w Estonii oraz Smedbyn, Jönköping w Szwecji. W 2013 roku założyli Konik Art Studio. Mieszkają i pracują w Irlandii.